​Nakkesmerter

​Grunden til at nakken så ofte giver problemer, er at den både er spinkelt bygget og meget bevægelig. 23% af den voksne befolkning har indenfor de sidste 14 dage haft besvær i områderne omkring nakke og skulder. Næst efter lændebesvær, er nakkeproblemer det symptom der hyppigst forekommer i ryggen.

Konsekvenser

Funktionsforstyrrelser og låsninger i nakken kan bland andet føre til: - nakkesmerter - hovedpine - symptomer i hænder, håndled over- og underarme - albuer - skuldre - skulderblade - eller den øverste del af brysthvirvelsøjlen.

Ensidigt gentaget bevægelser er ofte årsagen

Blandt de mest almindelige årsager er, ensidigt gentaget arbejde, det vil sige at man har lavet de samme bevægelser eller været i samme stilling i for lang tid (f.eks kontor- og computerarbejde) Men også træk, kulde og stress kan spille ind.

Overbelastninger

Fysisk overbelasning er en anden vigtig årsag, f.eks. ved piskesnertskader (whiplash). f.eks. ved påkørsler bagfra. Her slynges hovedet først i en retning for derefter, som en reaktion, at blive slynget i den modsatte.

Diagnose kræver grundig undersøgelse

En grundig undersøgelse er vigtig for at kunne stille den korrekte diagnose og kiropraktisk behandling kombineret med massage og træning er ofte meget effektiv.