​Brystsmerter

Ondt i brystet

De fleste bliver grebet en smule af panik, når de har ondt i brystet eller smerter ved dyb vejrtrækning. Der er da også god grund til at være opmærksom, da smerter i brystregionen kan skyldes alvorlige sygdomme. Du kan dog hurtigt vurdere, om du skal søge læge straks, eller om du blot skal bestille tid hos en kiropraktor.

Ved ondt i brystet er det selvfølgelig vigtigt at udelukke hjertesygdom, men i disse tilfælde vil smerterne ikke være relateret til rygbevægelser men nærmere øget puls. Så vurder om dine smerter reagerer på, at du bevæger ryggen – så skyldes det problemer, som en kiropraktor kan hjælpe dig med.

Du kan roligt lade din kiropraktor vurdere dine symptomer og vurdere, hvor dine smerter stammer fra. Kiropraktoren har et stort og indgående kendskab til, hvad der kan give ondt i brystet og kan tilbyde dig den rette behandling.

Smerter i brystregionen eller smerter ved dyb vejrtrækning kan i nogle tilfælde stamme fra leddene i rygsøjlen eller fra leddene, der dannes mellem ribbenene og rygsøjlen.

Ved ondt i brystet kan der blandt andet være tale om en irritationstilstand i ribbensbrusken. Det er en tilstand der kaldes Tietzes syndrom, costochondritis, ud for brystbenet. Tilstanden går typisk over af sig selv i løbet af 6 måneder, men erfaringer viser, at vi med manuel behandling kan lindre smerterne godt.

Lige under ribbenene i mellemgulvet er der en stor muskel, diafragma, som du bruger til at trække vejret med. Har du ondt i brystet kan det skyldes, at der er opstået smertefulde spændinger i denne muskel. Med de særlige teknikker, som en kiropraktor bruger, vil vi kunne løse problemet.

Det er kiropraktorens speciale at finde den rigtige diagnose og behandling gennem en god snak med dig og en grundig undersøgelse, samt evt. en røntgenundersøgelse. Du bør ikke gå rundt med ondt i brystet uden at få undersøgt, hvor smerterne stammer fra.