​Lændesmerter

Hvad er lændesmerter?

Lave rygsmerter er smerter i nedre del af ryggen (lænderyggen), hvor der ikke findes nogen sikker forklaring på smerterne i form af sygdomme eller skader i ryggen. Tilstanden kaldes også lumbago eller hold over lænden eller hekseskud

Det er normalt at inddele tilstanden i en akut form som oftest varer kortere end 6 uger, og en kronisk form hvor varigheden er mere end 12 uger.

Hvor hyppig er lændesmerter?

Denne type rygsmerter er meget almindelige. Man regner med, at 60-70% % af befolkningen vil få rygsmerter en eller flere gange i løbet af livet. Rygsmerter er årsag til ca. 15 % af alle langtidssygemeldinger og ca. 10 % af alle førtidspensioner.

Hvorfor får man lændesmerter?

​Lændesmerter opstår ofte i forbindelse med en pludselig fysisk belastning - hosten eller nysen - træk og kulde - en forkert bevægelse - at man kører i bil, gentagne løft af tunge genstande, at man bliver udsat for vibrationer, foroverbøjet arbejde, pludselige kraftige bevægelser eller for eksempel at man holder den samme stilling i længere tid. Det samme gælder hvis man har en dårlig kondition eller ens muskler er for svage.

Tilstanden kan skyldes diskus/bruskskiven mellem lændehvirvlerne eller i ledforbindelserne mellem hvirvlerne, de såkaldte facetled.

I de fleste tilfælde får man smerter og stivhed akut i forbindelse med et løft eller en forkert kropsvridning. Hos mange af dem som får langvarige gener, har der på forhånd været skader eller belastninger som har svækket strukturerne i ryggen. Det kan være muskelbelastninger på grund af langvarigt ensidigt arbejde, eller der kan være forkalkninger i skelet eller ledbånd, som øger risikoen for rygsmerter. Skævheder i ryggen vil også øge risikoen for fejlbelastninger og smerter