​Musearm

​Symptomer på musearm

Arbejder du meget med mus ved PC og oplever du smerter i enten skulder, albue, underarm og/eller håndled? Så kan du meget vel have fået en overbelastningsskade, som populært kaldes for musearm.
Musearm er ikke en egentlig diagnose men mere et beskrivende udtryk for den aktivitet, der er årsag til overbelastningen. Arbejdet med mus og tastatur bevirker nemlig, at vi holder arm og hånd i en unormal stilling typisk over længere perioder, hvorved muskler, sener og led overbelastes.

Musearm dækker over forskellige tilstande:

• Betændelse i sener
  • ​Betændelse i slimsække
  • ​Muskelspændinger
  • ​Afklemning af nerver

Symptomer på musearm

• ​Smerter i håndled, albue og skulder
  • ​Muskelømhed
  • ​Føleforstyrrelser eller nedsat gribefunktion

Musearm – hvad nu?

Den bedste kur mod musearm er aflastning. Det optimale vil naturligvis være helt at undgå den skadelige aktivitet i en periode, da tilstanden herved hurtigt vil blive bedre. Derudover bør du se på, hvordan dine arbejdsstillinger og dit udstyr kan forbedres.
Små justeringer som nævnt herunder kan have stor effekt.

• ​Tjek placering af mus og tastatur (højde og afstand)
  • ​Udnyt tastaturgenvejene i stedet for at bruge musen
  • ​Anskaf en mus med dobbeltklik funktion eller indstil den du har
  • ​Prøv at variere hvilken hånd du bruger
  • ​Skift arbejdsstilling oftere

Der findes et stort udvalg af mus og tegne plader, herunder Mousetrapper og det kan være en god ide, at have flere forskellige modeller som du kan skifte imellem.

​​​Behandling af musearm

Vi har mange års erfaring i behandling af musearm. Udover manuelle behandlingsteknikker af muskler, sener og led i nakke, skulder, arm og hånd kan kiropraktoren give dig præcis rådgivning omkring ergonomi og øvelser.

Akupunktur kan hjælpe og ofte kan der opnås god lindring ved at udføre jævnlige strækøvelser for nakke, skuldre og underarme.

Arbejdsskade?

For nogle år siden blev musearm ikke anerkendt som en arbejdsskade, men dette har en højesteretsdom nu ændret.
Heldigvis kommer de fleste over det, så skaden ikke ender med at blive kronisk, men det er vigtigt tidligt i forløbet at lytte til kroppens faresignaler.
Du kommer dig meget hurtigere ved en tidlig indsats frem for at vente for længe.

Fokus for behandlingen

Behandlingen retter sig dels mod den lokale betændelsestilstand (inflammation) i de muskler, sener. ledbånd og led der er overbelastet, dels mod at fjerne de underliggende funktionsforstyrrelser i arm, skulder, nakke og ryg.