Hovedpine

Spændingshovedpine

Hver tiende dansker har ondt i hovedet mindst én gang om ugen. Hovedpine er en folkesygdom, der rammer på tværs af køn og alder. Heldigvis har langt de fleste personer kun få eller lettere anfald.

Få undersøgt jævnlig hovedpine. Hovedpine kan skyldes mange forskellige ting. Hvis du jævnligt har hovedpine er det vigtigt at du får det undersøgt. Hvis den rigtige behandling samt forebyggelse iværksættes kan man ofte komme hovedpinen til livs.​

Den hyppigste hovedpine er spændingshovedpinen. Symptomerne varer typisk fra 30 minutter til 7 dage. Denne hovedpine føles ofte som om du har et stramt bånd om hovedet.​

Hvad er hovedpine af spændingstype?

Hovedpine af spændingstype er hovedpine, som oftest sidder i hele hovedet. Denne type hovedpine føles, som om det spænder eller trykker omkring hovedet. Hovedpinen kan være udløst af spænding i musklerne i nakke, skuldre og udenpå kraniet.

Smerten starter som regel i nakken og breder sig frem til panden, hvor den ofte er mest intens. Der kan også være udstråling til skulder og arm.

Hvor hyppig er spændingshovedpine?

Spændingshovedpine er den hyppigst forekommende hovedpinetype.

Nogle mennesker har kun få dage med hovedpine gennem livet, andre lidt længerevarende episoder. Enkelte personer oplever en vedvarende (kronisk) spændingshovedpine med kun få smertefrie dage.

Hvorfor får man hovedpine af spændingstype?

Smerterne skyldes spænding i muskulaturen. Er hovedpinen kronisk, mener man, at der også er sket en forandring i den måde, hvorpå nervesystemet opfatter smerten. Muskelspændingerne kan opstå som følge af en forkert arbejdsstilling, ensidig fysisk belastning, uregelmæssig livsstil med bl.a. dårlig søvn, ændrede måltids- og motionsvaner som kan ses ved stress. Hos enkelte kan en uhensigtsmæssig bid-funktion eller skæren tænder spille en rolle.

Hvad er symptomerne på spændingshovedpine?

Hovedpinen er typisk placeret som et bånd omkring hovedet Det kan starte med smerter i nakke eller tindinger, som derefter breder sig ligeligt ud på begge sider af hovedet i løbet af dagen. Hovedpinen er af trykkende karakter. Den er uændret eller kan endda bedres, hvis man bevæger sig eller går en tur. Spændingshovedpine er kun meget sjældent ledsaget af kvalme eller øget følsomhed for lys. Dette kan dog ses ved den kroniske spændingshovedpine.

Nakkehovedpine

• Nakkehovedpine (cervikogen hovedpine)
    • Årsagen er nedsat bevægelighed i et eller flere af leddene mellem halshvirvlerne
    • Typisk giver tilstanden ensidig nakkehovedpine uden sideskifte af smerten. Smerten stråler fra nakken frem over hovedet til tindingen og panden. Man har ofte smerter i samme sides skulder og arm

Migræne

​​Migræne er en meget kraftig form for hovedpine, der kendetegnes ved:

• Voldsom smerte der hæmmer aktivitet
  • Smerten er typisk ensidig og opleves som dunkende og pulserende
  • Anfald varer fra 4 til 72 timer
  • ledsages ofte af overfølsomhed overfor lys og lyd, kvalme og opkastninger

Ses hyppigere hos kvinder end hos mænd, og i alle aldre, også hos børn. Den præcise årsag kendes endnu ikke.

Typer af migræne

Der findes forskellige migrænetyper, de mest almindelige er:

• Uden aura
  • Menstruel migræne uden aura
  • Med aura

Hovedpinen opleves typisk ens for alle typer, dog kan den være lettere ved migræne med aura.
En stor del af de kvinder, der lider af migræne oplever kun anfald i forbindelse med menstruation, heraf betegnelsen menstruel.
Har man migræne med aura, vil der forud for selve hovedpinen være symptomer som syns-, føle- og taleforstyrrelse. Det mest almindelige er synsforstyrrelse med lysende mønstre for øjnene. Aurasymptomerne forsvinder typisk når hovedpinen begynder.

Forebyggelse og behandling

Der er flere kendte ydre faktorer, som kan fremprovokere migræneanfald. Her er nævnt nogle af dem:

• Stress og søvnmangel
  • Spændinger
  • Røg, rødvin og alkohol
  • Koffein
  • Visse fødevarer som citrusfrugter og chokolade

Ovenstående liste er kun vejledende. Ikke alle påvirkes ens og nogle påvirkes slet ikke.

Lider du af migræne, er det derfor en god ide at være opmærksom på, om der er en sammenhæng mellem dine anfald og nogle af de nævnte faktorer. Er der en sammenhæng, må du vurdere hvor vidt du har mulighed for helt eller delvist at undgå disse.

Da spændinger i nakke og skuldre er en medvirkende årsag til hyppigere migræneanfald er kiropraktisk behandling ofte gavnligt. Vi kan ikke behandle selve migrænen, men med manuelle teknikker og akupunktur kan en kiropraktor afhjælpe disse spændinger og dermed kraftigt reducere hyppigheden af anfald.
Medicinsk behandling skal foregå i samarbejde med egen læge.