TENNISALBUE​

Tennisalbue er en overbelastningsskade.

Ved gentagne, ensformige bevægelser belastes de sener, der hæfter underarmens strækkemuskler på ydersiden af albuen. Da et baghåndsslag i tennis netop er sådan en bevægelse kaldes skader af denne type ofte for tennisalbue.

Men en tennisalbue rammer langt fra kun tennisspillere. Særligt håndværkere, som tømrer eller snedkere, er udsatte for overbelastning ved gentagen brug af værktøj som eksempelvis skruetrækker. Det samme er kontorfolk med meget muse- og tastaturarbejde. Mange har nok også oplevet en lignende belastning derhjemme efter en weekend med malerarbejde eller hækklipning.

Denne type overbelastningsskade kan også ramme senen, der hæfter underarmens bøjemuskler på indersiden af albuen. Her betegnes tilstanden i stedet golfalbue, da golfspilleres drive kan forårsage overbelastning af denne sene.

Tennisalbue er et langt hyppigere fænomen end golfalbue

Symptomer på tennisalbue

​Ved tennisalbue er der smerter ved det lille knoglefremspring på ydersiden af albuen. Ved golfalbue er det på indersiden. Smerterne kan stråle ud i over- eller underarm. Ofte vil der også være stivhed i albuen. Smerterne kan begrænse det daglige arbejde og særligt vil belastning af håndled være smertefuldt. For eksempel vil selv de mindste ting i hverdagen som et håndtryk eller løft af indkøbspose gøre ondt. Der kan også være smerter selv når armen holdes i ro.

Behandling af tennisalbue

Som med alle overbelastningsskader handler det om at undgå den aktivitet, der er årsag til skaden. Vurdering og ændring af arbejdsstilling eller teknikker er vigtigt. Det kan også være nødvendigt at ændre arbejdsfunktion i en periode.

Kiropraktisk behandling vil typisk omfatte manipulation, akupunktur, massage og strækteknikker. Derudover vil din kiropraktor også vejlede dig i specifikke genoptrænings øvelser.​